Szanowni Państwo - trenerzy, sędziowie, działacze
tenisa stołowego
Poniżej pozwoliłem
sobie na przedstawienie Państwu propozycji nt. nowego systemu rozgrywek indywidualnych, który można
by było wprowadzić od nowego sezonu.
Propozycja moja nie jest ostateczna a
moim zamierzeniem jest wywołanie konstruktywnej ogólnopolskiej dyskusji na
temat ewentualnych zmian w obecnym systemie, który moim zdaniem nie spełnia
oczekiwań trenerów i działaczy.
Po doświadczeniach w
ramach cyklu 1 GPP we wszystkich kategoriach wiekowych i po spotkaniach z
trenerami (m.in. spotkanie trenerów w Brzegu Dolnym oraz w
rozmowach na turniejach ogólnopolskich), uważam, że obecny system nie jest do
końca dobry i nie uwzględnia tego, czego „my trenerzy” oczekujemy, jadąc
kilkaset kilometrów na turniej oraz tego co „my organizatorzy turniejów”
jesteśmy w stanie zapewnić aby turnieje odbywały się w godziwych warunkach.
W ogólnym zarysie
proponowany przeze mnie system nawiązuje do systemu z poprzednich lat,
uwzględniając przy tym obecne tendencje (tzn. masowość, dostępność) oraz
postulaty trenerów (jakość rozgrywanych gier i logistyka wyjazdu)
Liczę na konstruktywną
polemikę. Być może macie Państwo inne spojrzenie na proponowane przeze mnie
zmiany.
Szanowni Państwo. Nie
chciałbym w ewentualnych komentarzach przeczytać stwierdzenia, że moja
propozycja jest bez sensu i tyle…. W zamian oczekuję konkretnych rozwiązań, tak
abyśmy my trenerzy byli zadowoleni z formy rywalizacji ogólnopolskiej a finanse
klubu były jak najmniej obciążone.
Chętnie się do nich
ustosunkuję.
Marek Chrabąszcz – wieloletni działacz, współorganizator
dziesiątek imprez ogólnopolskich w Brzegu Dolnym, sędzia międzynarodowy i trener
klasy mistrzowskiej w tenisie stołowym z
ponad 25 – letnim doświadczeniem w pracy z dziećmi.
PROJEKT
przeprowadzania ogólnopolskich rozgrywek indywidualnych
w nowym sezonie
Chcąc wprowadzić nowy
system, wychodzę z założenia, żeby „wilk
był syty i owca cała”. Do czego zmierzam.
Przy obecnym trendzie,
w PZTS dąży się do zwiększenia w turniejach ogólnopolskich liczby grających
zawodników, otworzenia systemu dla szerokiej rzeszy zawodników z całej Polski
oraz wyrównania siły województw itd.
Cel jest fajny ale…
Niestety nie patrzy
się na koszty, które ponoszą kluby, rodzice, czy też organizatorzy (niepoopłacane
hotele, spanie „na lewo”, itd.. ) oraz logistykę takich wyjazdów (olbrzymi koszt pobytu i problem
lokalowo-żywnościowy podczas wyjazdu
grupy dzieci, które grają w eliminacjach i w turnieju głównym. Pojawia się problem
- co zrobić z dziećmi, które nie przebrnęły przez eliminacje przy jednym
trenerze-opiekunie i muszą czekać na występ zawodnika w turnieju grupowym).
Tu również pojawia się kolejny problem (tym razem prawny)
– jaką opiekę prawną mają zapewnioną zawodnicy, którzy nie przebrnęli eliminacji
i „nudzą się” podczas gier grupowych w czasie, gdy trener siedzi (sam) w boksie z innym zawodnikiem grającym w turnieju
grupowym. Wszystko jest w porządku do czasu… no właśnie do czasu pierwszego
nieszczęścia. Wówczas prokurator nie pyta się o system rozgrywek… tylko jak
była zapewniona opieka i gdzie był prawny opiekun (trener).
W mojej koncepcji proponuję nawiązanie do
poprzedniego systemu grupowego z
podziałem na kategorie I i II, wkomponowując wytyczne promowane przez Wydział Rozgrywek PZTS i uwzględniając
postulaty trenerów.
Kolorem czerwonym pozwoliłem sobie na komentarz
do proponowanych zmian.
1. Eliminacje do OTK
Do każdego OTK
kwalifikują się:
1. w przypadku 1 OTK - 20 najlepszych zawodników
ze znowelizowanej listy po poprzednim
sezonie
W przypadku 2 i
3 OTK - (nowość – pomysł Michała Sawickiego) 16 zawodników z rankingu po
2 i 3 OTK plus 4 miejsca dla najwyżej sklasyfikowanych zawodników w 2 i
3 OTK , którzy nie łapią się w 16 z
rankingu – czyli 20 zawodników.
Przykład – zawodnik „X” na I OTK był 45 a na II OTK był np. 3-4. W rezultacie po II OTK
sklasyfikowany jest np. na 25 miejscu. Nie „łapie się” z rankingu w „szesnastce” na kolejny OTK ale,
że był wysoko na II OTK, to jest w puli 4 najlepszych osób, które są
premiowane bezpośrednim awansem do kolejnego OTK .
2. 1 m-ce z każdego województwa – czyli 16 zawodników
3. 4 otwarte półfinały (rozgrywane tak jak dotychczas – terytorialne) – 4 x 6
zawodników – czyli 24 zawodników
Razem 60 zawodników.
Zachowany jest status masowości i dostępności imprezy oraz wyrównywania siły
województw. W obecnym systemie tylko 16 zawodników może zakwalifikować się do
turnieju głównego z otwartych eliminacji. Tutaj furtka jest „szersza”, bo 24
zawodników awansuje z eliminacji i to dużo tańszym kosztem.
Zalety:
1. Półfinały otwarte – impreza jednodniowa (np. w piątek od godz. 13), nie ma potrzeby noclegów
ani wyżywienia, adekwatnie bliski wyjazd, mogą startować wszyscy z danego
regionu
2. Duża rotacyjność zawodników
awansujących do kolejnego OTK . Jak jest silny półfinał, to 3-4 zawodników utrzymuje się na 1 OTK, robiąc kolejne
miejsca na półfinałach dla następnych z danego regionu
3. O tym kto będzie grał w turnieju
ogólnopolskim decyduje przede wszystkim rywalizacja sportowa a nie „portfel
rodzica”. Wielokrotnie spotkałem się z zapytaniami rodziców dlaczego jedzie na
eliminacje dziecko X a nie dziecko Y, które jest o klasę lepsze (ale
biedniejsze) od dziecka X .
4. Jadąc na OTK klub (rodzic) jest w
stanie zaplanować kosztorys wyjazdu (wiem ile mam dzieci w OTK i jak długo będę
tam przebywał ). W obecnym systemie, jak jadę w czwartek to nie wiem, kiedy
wrócę i o ile będę biedniejszy.
5. Odpada problem zwalniania dzieci ze
szkół a trenerów (rodziców) z pracy w
czwartki i piątki.
6. Każde województwo ma swojego co
najmniej jednego przedstawiciela. W
takim wypadku słabe województwa nie powinny blokować takiej koncepcji.
7. Odpada problem logistyczny dla
organizatorów (odpowiednia liczba noclegów, wyżywienie). Tutaj wszystko można
sobie wcześniej zaplanować
8. Dwutorowy system uzyskiwania 20 limitów do kolejnego OTK (16 z rankingu
plus 4 najlepszych w danym OTK) wymusza
poważne traktowanie każdej gry, szczególnie o te dalsze miejsca.
Turniej Ogólnopolski
I etap:
Powrót do dwóch kategorii: lepszej i słabszej
Obecny system nie jest
najlepszy (16 grup po 4 zawodników), ponieważ zawodnik po wygraniu grupy i pierwszego meczu w turnieju
głównym (4 mecze z rzędu), może spaść jeszcze na WTK. Nie wspominając już tutaj
o jakości gier, np. zawodnika 1 z
zawodnikiem 64.
Kategoria I : 4 grupy po 5
zawodników = 20 zawodników (dysproporcje pomiędzy zawodnikiem nr 1 a nr 20 nie są
już tak wielkie jak pomiędzy zawodnikami 1-64)
Kategoria II: 8 grup po 5 zawodników
= 40 zawodników
Mamy 12 grup, więc turniej można rozgrywać na 12 stołach – odpada problem zbyt małych
pól gry a hal na 12 stołów jest w Polsce bardzo dużo. Na upartego nawet sala gimnastyczna HALS-u w Warszawie jest w stanie „przyjąć” w
miarę normalnych warunkach turniej ogólnopolski młodzików.
Z I kategorii do turnieju głównego (niedziela) awansują bezpośrednio miejsca
1-2, ( 8 zawodników). Miejsca 3-5 trafiają do turnieju barażowego (12 zawodników)
Z kategorii II do turnieju barażowego awansują miejsca 1-3 (24 zawodników). 4 i 5 miejsca spadają do województwa
(odpowiednio w klasyfikacji końcowej miejsca 45-52 i miejsca 53-60)
W sumie mamy 36
zawodników (12 i 24) w turnieju barażowym
II etap – turniej
barażowy:
Tworzymy 12 grup po 3
zawodników. Grają systemem „każdy z każdym”.
Kolejność gier
I runda: 2-3,
II runda : 1 – z przegranym z pary 2-3;
III runda: 1 – z wygranym z pary 2-3
Rozstawienie:
- zawodnicy z miejsc 3,4,5 z I kategorii (czyli 12 zawodników - wszyscy są
wrzuceni do jednego worka) są rozlosowywani do poszczególnych dwunastu grup
na pierwszych numerach w grupach);
- pozostali zawodnicy (miejsca 1,2,3
z kategorii II – również wszyscy do
jednego worka) są dolosowywani do
poszczególnych 12 grup z zastrzeżeniem, że zawodnicy, którzy grali ze sobą w turnieju grupowym, nie mogą grać w tej samej grupie turnieju barażowego.
Takie losowanie „wszyscy do jednego worka” wyeliminuje
kunktatorskie porażki w celu lepszego ustawienia się do kolejnych gier. Jednak aby uniknąć „gier o pietruszkę”, należałoby wrócić do
punktowania za zwycięstwa w grach
grupowych.
Ponadto o tym czy się awansuje do turnieju głównego
decyduje rywalizacja pomiędzy 3 zawodnikami a nie jak poprzednim systemie tylko pomiędzy dwoma (tabelka pucharowa) i dotychczas
często „wręcz modlono się” aby trafić na
tego a nie innego zawodnika i podejrzewano sędziów o „akuratne losowanie”.
To turnieju głównego kwalifikują się 1 i 2 miejsce z każdej z dwunastu grup
(czyli 24 zawodników)
. 3 miejsca (12 zawodników) spadają do
województwa - w klasyfikacji końcowej miejsca 33-44.
W sumie po barażach mamy 32 zawodników w turnieju głównym (8
zawodników z I kategorii i 24 z baraży).
(dzięki temu występuje duża wymienność zawodników z II kategorii z zawodnikami z I kategorii i faktycznie
słabi zawodnicy z kategorii I nie
awansują ”z urzędu” do turnieju
głównego, ponieważ mieli słabą grupę )
Jak widać duża jest szansa awansu do turnieju głównego
zarówno zawodników z I kategorii jak i II kategorii ( z 36 startujących w
barażach awansuje do turnieju głównego 24 zawodników czyli 2/3 zainteresowanych)
III etap – turniej
główny:
Turniej dla 32
zawodników (rozgrywany systemem pucharowym do 4 wygranych setów „od
przodu” – kadeci i juniorzy i do 3 wygranych setów młodzicy ) oraz o miejsce 9-12, 13-16, 17-20, 21-24,
25-32 „od tyłu”
Zalety tego systemu:
1. Dużo pojedynków na odpowiednim poziomie (lepsi grają z lepszymi a słabsi ze
słabymi). Unika się gier o przysłowiową pietruszkę zawodników 1-64, 2-63, 3-62, itd. – sugestie trenerów
Leszka Kawy i Michała Sawickiego, Marty Lityńskiej, Marka Chrabąszcza)
2. W sumie w sobotę zawodnicy grają od 4 do 6 pojedynków, natomiast w
niedzielę od 2 do 5.
3. Duże prawdopodobieństwo wyselekcjonowania rzeczywiście najlepszych
zawodników do turnieju głównego
4. System pozwalający na wyrównanie różnic w poziomie gry w poszczególnych
grupach
5. Wiele szans na awans do turnieju głównego zarówno zawodników z I kategorii
jak i drugiej (pomimo porażek ) – choć są głosy, że jest to minus tego systemu
6. Odpowiednio długie przerwy pomiędzy grami w poszczególnych kategoriach w
celu odpoczynku czy konsumpcji obiadu. Tego brakowało w programach minutowych podczas
cyklu 1 GPP.
7. Zlikwidowana została zbytnia otwartość obecnego systemu (logistyka
przyjazdu, jakość gier) oraz zbytnia
hermetyczność poprzedniego systemu (za mało możliwości na przebicie się z
mocnego województwa do turnieju ogólnopolskiego oraz przebicia się z kategorii
II do turnieju głównego)
8. System ten foruje najlepszych zawodników (bo o nich musimy dbać w
kontekście rywalizacji z Europą) a nie „ciągnie” zawodników słabych kosztem
tych lepszych
Projekt program
minutowego ogólnopolskich rozgrywek indywidualnych na 12 stołach
(kadeci, juniorzy)
Sobota
9.00 - I runda turniej grupowy dziewcząt – grupy A-F - 12 gier
9.25 - I runda turniej grupowy dziewcząt – grupy G-L - 12 gier
9.50 - II runda turniej grupowy dziewcząt – grupy A-F - 12 gier
10.15 - II runda turniej grupowy
dziewcząt – grupy G-L - 12 gier
10.40 - I runda turniej grupowy chłopców
– grupy A-F - 12 gier
11.05 - I runda turniej grupowy chłopców
– grupy G-L - 12 gier
11.30 - II runda turniej grupowy
chłopców – grupy A-F - 12 gier
11.55 - II runda turniej grupowy
chłopców – grupy G-L - 12 gier
12.20 - III runda turniej grupowy dziewcząt –
grupy A-F - 12 gier
12.45 - III runda turniej grupowy dziewcząt –
grupy G-L - 12 gier
13.10 - IV runda turniej grupowy dziewcząt –
grupy A-F - 12 gier
13.35 - IV runda turniej grupowy dziewcząt –
grupy G-L - 12 gier
14.00 - III runda turniej grupowy
chłopców – grupy A-F - 12 gier
14.25 - III runda turniej grupowy
chłopców – grupy G-L - 12 gier
14.50 - IV runda turniej grupowy
chłopców – grupy A-F - 12 gier
15.15 - IV runda turniej grupowy
chłopców – grupy G-L - 12 gier
15.40 - V runda turniej grupowy dziewcząt
– grupy A-F - 12 gier
16.05 - V runda turniej grupowy
dziewcząt – grupy G-L - 12 gier
16.30 - V runda turniej grupowy chłopców
– grupy A-F - 12 gier
16.55 - V runda turniej grupowy chłopców
– grupy G-L - 12 gier
17.30 – I runda turniej barażowy
dziewcząt – grupy A-L - 12 gier
17.55 – I runda turniej barażowy
chłopców – grupy A-L - 12 gier
18.20 – II runda turniej barażowy
dziewcząt – grupy A-L - 12 gier
18.45 – II runda turniej barażowy
chłopców – grupy A-L - 12 gier
19.10 – III runda turniej barażowy dziewcząt
– grupy A-L - 12 gier
19.35 – III runda turniej barażowy
chłopców – grupy A-L - 12 gier
20.00 – zakończenie gier
Niedziela
9.00 – I runda turniej główny dziewcząt – 12 gier
9.35 – I runda turniej główny dziewcząt – 4 gry, I runda turniej główny
chłopców – 8 gier
10. 10 – I runda turniej główny chłopców
– 8 gier, II runda turniej główny dziewcząt – 4 gry
10.45 - II runda turniej główny
dziewcząt – 4 gry, II runda turniej główny chłopców – 8 gier
11.30 – gry o miejsca 17-32 dziewcząt –
8 gier, gry o miejsca 17-32 chłopców – 4gry
12.00 – ćwierćfinały dziewcząt – 4 gry,
ćwierćfinały chłopców – 4 gry, gry o miejsca 17-32 chłopców – 4 gry
12.40 – gry o miejsca 9-16 dziewcząt – 4
gry, gry o miejsca 9-16 chłopców – 4 gry,
gry o miejsca 17-24 dziewcząt –
4gry,
13.10 - półfinały dziewcząt – 2 gry,
półfinały chłopców – 2 gry, gry o miejsca 5-8 dziewcząt– 2gry,
gry o miejsca 5-8 chłopców– 2gry,
gry o miejsca 17-24 chłopców – 4 gry
14.00 – finały dziewcząt i chłopców – 2
gry
14.50 – zakończenie turnieju i wręczenie
nagród
W niedzielę program minutowy dla
młodzików byłby nieco inny, gdyż młodzicy grają tylko krótkie partie
9.00 – I runda turniej główny dziewcząt – 12 gier
9.25 – I runda turniej główny dziewcząt – 4 gry, I runda turniej główny
chłopców – 8 gier
9. 50 – I runda turniej główny chłopców – 8 gier, II runda turniej
główny dziewcząt – 4 gry
10.20 - II runda turniej główny
dziewcząt – 4 gry, II runda turniej główny chłopców – 8 gier
10.50 – gry o miejsca 17-32 dziewcząt –
8 gier, gry o miejsca 17-32 chłopców – 4gry
11.15 – ćwierćfinały dziewcząt – 4 gry,
ćwierćfinały chłopców – 4 gry, gry o miejsca 17-32 chłopców – 4gry
11.45 – o miejsca 9-16 dziewcząt – 4
gry, o miejsca 9-16 chłopców – 4gry, gry o miejsca 17-24 dziewcząt – 4gry,
12.10 - półfinały dziewcząt – 2 gry,
półfinały chłopców – 2 gry, o miejsca 5-8 dziewcząt – 2gry,
gry o miejsca 5-8 chłopców– 2gry,
gry o miejsca 17-24 chłopców – 4 gry
12.50 – finały dziewcząt i chłopców – 2
gry
13.40 – zakończenie turnieju i wręczenie
nagród
W wyniku sobotnich i niedzielnych
rozgrywek byłyby wyłaniane następujące miejsca:
1, 2, 3-4, 5-6, 7-8, 9-12, 13-16, 17-20,
21-24, 25-32,
33- 44 (3 miejsce w turnieju barażowym),
45-52 (4 miejsce w grupach),
53-60 (5 miejsce w grupach).
Bilans gier:
I kategoria – 40 gier
II kategoria – 80 gier
Turniej barażowy – 36 gier
Razem 156 gier, dla dziewcząt i chłopców
daje to razem 312 gier, co stanowi 26 rund w turnieju grupowym.
W niedziele 49 gier, dla dziewcząt i
chłopców daje to razem 98 gier, co stanowi 9 rund w turnieju głównym.
Na razie tyle .
Czekam na ewentualne sugestie i merytoryczne propozycje.
Robimy to dla siebie i dla dobra naszych podopiecznych….
Pozdrawiam
Marek Chrabąszcz
|