Home Tytuł Marek Chrabąszcz proponuje

Sklep

MSTS"Stefanski"

 

 

Marek Chrabąszcz proponuje PDF Print E-mail
Written by Zbyszek   
Saturday, 30 November 2013 13:06

Szanowni Państwo  - trenerzy, sędziowie, działacze tenisa stołowego

Poniżej pozwoliłem sobie na przedstawienie Państwu propozycji nt. nowego systemu rozgrywek indywidualnych, który można by było wprowadzić od nowego sezonu. 

                         


Propozycja moja nie jest ostateczna a moim zamierzeniem jest wywołanie konstruktywnej ogólnopolskiej dyskusji na temat ewentualnych zmian w obecnym systemie, który moim zdaniem nie spełnia oczekiwań trenerów i działaczy.

 

Po doświadczeniach w ramach cyklu 1 GPP we wszystkich kategoriach wiekowych i  po spotkaniach z trenerami  (m.in. spotkanie trenerów w Brzegu Dolnym   oraz w rozmowach na turniejach ogólnopolskich), uważam, że obecny system nie jest do końca dobry i nie uwzględnia tego, czego „my trenerzy” oczekujemy,  jadąc kilkaset kilometrów na turniej oraz tego co „my organizatorzy turniejów” jesteśmy w stanie zapewnić aby turnieje odbywały się w godziwych warunkach.

 

W ogólnym zarysie proponowany przeze mnie system nawiązuje do systemu z poprzednich lat, uwzględniając przy tym obecne tendencje (tzn. masowość, dostępność) oraz postulaty trenerów (jakość rozgrywanych gier i logistyka wyjazdu)

 

Liczę na konstruktywną polemikę.  Być może macie Państwo inne spojrzenie na proponowane przeze mnie zmiany.

 

Szanowni Państwo. Nie chciałbym w ewentualnych komentarzach przeczytać stwierdzenia, że moja propozycja jest bez sensu i tyle…. W zamian oczekuję konkretnych rozwiązań, tak abyśmy my trenerzy byli zadowoleni z formy rywalizacji ogólnopolskiej a finanse klubu były jak najmniej obciążone.

 

Chętnie się do nich ustosunkuję.

 

Marek Chrabąszcz – wieloletni działacz, współorganizator dziesiątek imprez ogólnopolskich w Brzegu Dolnym, sędzia międzynarodowy i trener  klasy mistrzowskiej w tenisie stołowym z ponad 25 – letnim doświadczeniem w pracy z dziećmi.

 

 

PROJEKT

przeprowadzania ogólnopolskich rozgrywek indywidualnych

w nowym sezonie

 Chcąc wprowadzić nowy system, wychodzę  z założenia, żeby „wilk był syty i owca cała”. Do czego zmierzam.

Przy obecnym trendzie, w PZTS dąży się do zwiększenia w turniejach ogólnopolskich liczby grających zawodników, otworzenia systemu dla szerokiej rzeszy zawodników z całej Polski oraz  wyrównania siły województw itd.

Cel jest fajny ale…

Niestety nie patrzy się na koszty, które ponoszą kluby, rodzice, czy też organizatorzy (niepoopłacane hotele, spanie „na lewo”, itd.. ) oraz logistykę takich wyjazdów  (olbrzymi koszt pobytu i problem lokalowo-żywnościowy podczas wyjazdu grupy dzieci, które grają w eliminacjach i w turnieju głównym. Pojawia się problem - co zrobić z dziećmi, które nie przebrnęły przez eliminacje przy jednym trenerze-opiekunie i muszą czekać na występ zawodnika w turnieju grupowym).

Tu również  pojawia się kolejny problem (tym razem prawny) – jaką opiekę prawną mają zapewnioną zawodnicy, którzy nie przebrnęli eliminacji i „nudzą się” podczas gier grupowych w czasie, gdy trener siedzi (sam) w boksie z innym zawodnikiem grającym w turnieju grupowym. Wszystko jest w porządku do czasu… no właśnie do czasu pierwszego nieszczęścia. Wówczas prokurator nie pyta się o system rozgrywek… tylko jak była zapewniona opieka i gdzie był prawny opiekun (trener).

 

 

 W mojej koncepcji proponuję nawiązanie do poprzedniego systemu grupowego z podziałem na kategorie I i II, wkomponowując wytyczne promowane przez  Wydział Rozgrywek PZTS i uwzględniając postulaty trenerów.

 

Kolorem czerwonym pozwoliłem sobie na komentarz do proponowanych zmian.

 

1. Eliminacje do OTK

Do każdego OTK kwalifikują się:

 

1. w przypadku 1 OTK - 20 najlepszych zawodników ze znowelizowanej listy po poprzednim sezonie

 W przypadku 2 i 3 OTK -  (nowość – pomysł Michała Sawickiego) 16 zawodników z rankingu po 2 i 3 OTK plus 4 miejsca dla najwyżej sklasyfikowanych zawodników w 2 i 3 OTK , którzy nie łapią się w 16 z rankingu czyli 20 zawodników.

 

Przykład – zawodnik „X” na I OTK był 45 a na II OTK był np. 3-4. W rezultacie po II OTK sklasyfikowany jest np. na 25 miejscu. Nie „łapie się” z rankingu w „szesnastce” na kolejny OTK ale, że był wysoko na II OTK, to jest w puli 4 najlepszych osób, które są premiowane bezpośrednim awansem do kolejnego OTK .

 

2. 1 m-ce z każdego województwa – czyli 16 zawodników

3. 4 otwarte półfinały (rozgrywane tak jak dotychczas – terytorialne) – 4 x 6 zawodników – czyli 24 zawodników

 

Razem 60 zawodników. Zachowany jest status masowości i dostępności imprezy oraz wyrównywania siły województw. W obecnym systemie tylko 16 zawodników może zakwalifikować się do turnieju głównego z otwartych eliminacji. Tutaj furtka jest „szersza”, bo 24 zawodników awansuje z eliminacji i to dużo tańszym kosztem.

 

Zalety:

1. Półfinały otwarte – impreza jednodniowa (np. w piątek od godz. 13), nie ma potrzeby noclegów ani wyżywienia, adekwatnie bliski wyjazd, mogą startować wszyscy z danego regionu

2. Duża rotacyjność zawodników awansujących do kolejnego OTK . Jak jest silny półfinał, to 3-4 zawodników utrzymuje się na 1 OTK, robiąc kolejne miejsca na półfinałach dla następnych z danego regionu

3. O tym kto będzie grał w turnieju ogólnopolskim decyduje przede wszystkim rywalizacja sportowa a nie „portfel rodzica”. Wielokrotnie spotkałem się z zapytaniami rodziców dlaczego jedzie na eliminacje dziecko X a nie dziecko Y, które jest o klasę lepsze (ale biedniejsze) od dziecka X .

4. Jadąc na OTK klub (rodzic) jest w stanie zaplanować kosztorys wyjazdu (wiem ile mam dzieci w OTK i jak długo będę tam przebywał ). W obecnym systemie, jak jadę w czwartek to nie wiem, kiedy wrócę i o ile będę biedniejszy.

5. Odpada problem zwalniania dzieci ze szkół a trenerów (rodziców) z pracy w czwartki i piątki.

6. Każde województwo ma swojego co najmniej jednego przedstawiciela. W takim wypadku słabe województwa nie powinny blokować takiej koncepcji.

7. Odpada problem logistyczny dla organizatorów (odpowiednia liczba noclegów, wyżywienie). Tutaj wszystko można sobie wcześniej zaplanować

8. Dwutorowy system uzyskiwania 20 limitów do kolejnego OTK (16 z rankingu plus 4 najlepszych w danym OTK) wymusza poważne traktowanie każdej gry, szczególnie o te dalsze miejsca.


Turniej Ogólnopolski

 

I etap:

 

Powrót do dwóch kategorii: lepszej i słabszej

 

Obecny system nie jest najlepszy (16 grup po 4 zawodników), ponieważ zawodnik po wygraniu grupy i pierwszego meczu w turnieju głównym (4 mecze z rzędu), może spaść jeszcze na WTK. Nie wspominając już tutaj o jakości gier, np. zawodnika 1 z zawodnikiem 64.

 

Kategoria I : 4 grupy po 5 zawodników = 20 zawodników (dysproporcje pomiędzy zawodnikiem nr 1 a nr 20 nie są już tak wielkie jak pomiędzy zawodnikami  1-64)

Kategoria II: 8 grup po 5 zawodników = 40 zawodników

 

Mamy 12 grup, więc turniej można rozgrywać na 12 stołach – odpada problem zbyt małych pól gry a hal na 12 stołów jest w Polsce bardzo dużo. Na upartego nawet sala gimnastyczna  HALS-u w Warszawie jest w stanie „przyjąć” w miarę normalnych warunkach turniej ogólnopolski młodzików.

 

Z I kategorii do turnieju głównego (niedziela) awansują bezpośrednio miejsca 1-2, ( 8 zawodników). Miejsca 3-5 trafiają do turnieju barażowego (12 zawodników)

 

Z kategorii II do turnieju barażowego awansują miejsca 1-3 (24 zawodników). 4 i 5 miejsca spadają do województwa (odpowiednio w klasyfikacji końcowej miejsca 45-52 i miejsca 53-60)

 

W sumie mamy 36 zawodników (12 i 24) w turnieju barażowym

 

 

II etap – turniej barażowy:

 

Tworzymy 12 grup po 3 zawodników. Grają systemem „każdy z każdym”. 

Kolejność gier

 

I runda: 2-3,

II runda : 1 – z przegranym z pary 2-3;

III runda: 1 – z wygranym z pary 2-3

 

Rozstawienie:

- zawodnicy z miejsc 3,4,5 z I kategorii (czyli 12 zawodników - wszyscy są wrzuceni do jednego worka) są rozlosowywani do poszczególnych dwunastu grup na pierwszych numerach w grupach);

 

- pozostali zawodnicy (miejsca 1,2,3 z kategorii II – również wszyscy do jednego worka) są dolosowywani do poszczególnych 12 grup z zastrzeżeniem, że zawodnicy, którzy grali ze sobą w turnieju grupowym, nie mogą grać w tej samej grupie turnieju barażowego.

 

Takie losowanie „wszyscy do jednego worka” wyeliminuje kunktatorskie porażki w celu lepszego ustawienia się do kolejnych gier. Jednak aby uniknąć „gier o pietruszkę”, należałoby wrócić do punktowania za zwycięstwa w grach grupowych.

Ponadto o tym czy się awansuje do turnieju głównego decyduje rywalizacja pomiędzy 3 zawodnikami a nie jak poprzednim systemie  tylko pomiędzy dwoma (tabelka pucharowa) i dotychczas często „wręcz modlono się” aby trafić na tego a nie innego zawodnika i podejrzewano sędziów o „akuratne losowanie”.

 

To turnieju głównego kwalifikują się 1 i 2 miejsce z każdej z dwunastu grup (czyli 24 zawodników) . 3 miejsca (12 zawodników) spadają do województwa - w klasyfikacji końcowej miejsca 33-44.

 

W sumie po barażach mamy 32 zawodników w turnieju głównym (8 zawodników z I kategorii i 24 z baraży).

(dzięki temu występuje duża wymienność  zawodników z II kategorii z zawodnikami z I kategorii i faktycznie słabi zawodnicy z kategorii I nie awansują ”z urzędu” do turnieju głównego, ponieważ mieli słabą grupę )

 

Jak widać duża jest szansa awansu do turnieju głównego zarówno zawodników z I kategorii jak i II kategorii ( z 36 startujących w barażach awansuje do turnieju głównego 24 zawodników czyli 2/3 zainteresowanych)

 

III etap – turniej główny:

 

Turniej dla 32 zawodników (rozgrywany systemem pucharowym do 4 wygranych setów „od przodu” – kadeci i juniorzy i do 3 wygranych setów młodzicy ) oraz o miejsce 9-12, 13-16, 17-20, 21-24, 25-32 „od tyłu”

Zalety tego systemu:

1. Dużo pojedynków na odpowiednim poziomie (lepsi grają z lepszymi a słabsi ze słabymi). Unika się gier o przysłowiową pietruszkę zawodników 1-64, 2-63, 3-62, itd. – sugestie trenerów Leszka Kawy i Michała Sawickiego, Marty Lityńskiej, Marka Chrabąszcza)

2. W sumie w sobotę zawodnicy grają od 4 do 6 pojedynków, natomiast w niedzielę od 2 do 5.

3. Duże prawdopodobieństwo wyselekcjonowania rzeczywiście najlepszych zawodników do turnieju głównego

4. System pozwalający na wyrównanie różnic w poziomie gry w poszczególnych grupach

5. Wiele szans na awans do turnieju głównego zarówno zawodników z I kategorii jak i drugiej (pomimo porażek ) – choć są głosy, że jest to minus tego systemu

6. Odpowiednio długie przerwy pomiędzy grami w poszczególnych kategoriach w celu odpoczynku czy konsumpcji obiadu. Tego brakowało w programach minutowych podczas cyklu 1 GPP.

7. Zlikwidowana została zbytnia otwartość obecnego systemu (logistyka przyjazdu, jakość gier) oraz zbytnia hermetyczność poprzedniego systemu (za mało możliwości na przebicie się z mocnego województwa do turnieju ogólnopolskiego oraz przebicia się z kategorii II do turnieju głównego)

8. System ten foruje najlepszych zawodników (bo o nich musimy dbać w kontekście rywalizacji z Europą) a nie „ciągnie” zawodników słabych kosztem tych lepszych

 

 

Projekt program minutowego ogólnopolskich rozgrywek indywidualnych na 12 stołach

(kadeci, juniorzy)

 Sobota

 9.00 - I runda turniej grupowy dziewcząt – grupy A-F - 12 gier

 9.25 - I runda turniej grupowy dziewcząt – grupy G-L - 12 gier

 9.50 - II runda turniej grupowy dziewcząt – grupy A-F - 12 gier

10.15 - II runda turniej grupowy dziewcząt – grupy G-L - 12 gier

10.40 - I runda turniej grupowy chłopców – grupy A-F - 12 gier

11.05 - I runda turniej grupowy chłopców – grupy G-L - 12 gier

11.30 - II runda turniej grupowy chłopców – grupy A-F - 12 gier

11.55 - II runda turniej grupowy chłopców – grupy G-L - 12 gier

 12.20 - III runda turniej grupowy dziewcząt – grupy A-F - 12 gier

 12.45 - III runda turniej grupowy dziewcząt – grupy G-L - 12 gier

 13.10 - IV runda turniej grupowy dziewcząt – grupy A-F - 12 gier

 13.35 - IV runda turniej grupowy dziewcząt – grupy G-L - 12 gier

14.00 - III runda turniej grupowy chłopców – grupy A-F - 12 gier

14.25 - III runda turniej grupowy chłopców – grupy G-L - 12 gier

14.50 - IV runda turniej grupowy chłopców – grupy A-F - 12 gier

15.15 - IV runda turniej grupowy chłopców – grupy G-L - 12 gier

15.40 - V runda turniej grupowy dziewcząt – grupy A-F - 12 gier

16.05 - V runda turniej grupowy dziewcząt – grupy G-L - 12 gier

16.30 - V runda turniej grupowy chłopców – grupy A-F - 12 gier

16.55 - V runda turniej grupowy chłopców – grupy G-L - 12 gier

17.30 – I runda turniej barażowy dziewcząt – grupy A-L - 12 gier

17.55 – I runda turniej barażowy chłopców – grupy A-L - 12 gier

18.20 – II runda turniej barażowy dziewcząt – grupy A-L - 12 gier

18.45 – II runda turniej barażowy chłopców – grupy A-L - 12 gier

19.10 – III runda turniej barażowy dziewcząt – grupy A-L - 12 gier

19.35 – III runda turniej barażowy chłopców – grupy A-L - 12 gier

20.00 – zakończenie gier

 

 Niedziela

 9.00 – I runda turniej główny dziewcząt – 12 gier

 9.35 – I runda turniej główny dziewcząt – 4 gry, I runda turniej główny chłopców – 8 gier

10. 10 – I runda turniej główny chłopców – 8 gier, II runda turniej główny dziewcząt – 4 gry

10.45 - II runda turniej główny dziewcząt – 4 gry, II runda turniej główny chłopców – 8 gier

11.30 – gry o miejsca 17-32 dziewcząt – 8 gier, gry o miejsca 17-32 chłopców – 4gry

12.00 – ćwierćfinały dziewcząt – 4 gry, ćwierćfinały chłopców – 4 gry, gry o miejsca 17-32 chłopców – 4 gry

12.40 – gry o miejsca 9-16 dziewcząt – 4 gry, gry o miejsca 9-16 chłopców – 4 gry,

 gry o miejsca 17-24 dziewcząt – 4gry,

13.10 - półfinały dziewcząt – 2 gry, półfinały chłopców – 2 gry, gry o miejsca 5-8 dziewcząt– 2gry,

 gry o miejsca 5-8 chłopców– 2gry, gry o miejsca 17-24 chłopców – 4 gry

14.00 – finały dziewcząt i chłopców – 2 gry

14.50 – zakończenie turnieju i wręczenie nagród

 

W niedzielę program minutowy dla młodzików byłby nieco inny, gdyż młodzicy grają tylko krótkie partie

 

 9.00 – I runda turniej główny dziewcząt – 12 gier

 9.25 – I runda turniej główny dziewcząt – 4 gry, I runda turniej główny chłopców – 8 gier

 9. 50 – I runda turniej główny chłopców – 8 gier, II runda turniej główny dziewcząt – 4 gry

10.20 - II runda turniej główny dziewcząt – 4 gry, II runda turniej główny chłopców – 8 gier

10.50 – gry o miejsca 17-32 dziewcząt – 8 gier, gry o miejsca 17-32 chłopców – 4gry

11.15 – ćwierćfinały dziewcząt – 4 gry, ćwierćfinały chłopców – 4 gry, gry o miejsca 17-32 chłopców – 4gry

11.45 – o miejsca 9-16 dziewcząt – 4 gry, o miejsca 9-16 chłopców – 4gry, gry o miejsca 17-24 dziewcząt – 4gry,

12.10 - półfinały dziewcząt – 2 gry, półfinały chłopców – 2 gry, o miejsca 5-8 dziewcząt – 2gry,

 gry o miejsca 5-8 chłopców– 2gry, gry o miejsca 17-24 chłopców – 4 gry

12.50 – finały dziewcząt i chłopców – 2 gry

13.40 – zakończenie turnieju i wręczenie nagród

 

W wyniku sobotnich i niedzielnych rozgrywek byłyby wyłaniane następujące miejsca:

1, 2, 3-4, 5-6, 7-8, 9-12, 13-16, 17-20, 21-24, 25-32,

33- 44 (3 miejsce w turnieju barażowym),

45-52 (4 miejsce w grupach),

53-60 (5 miejsce w grupach).

 

Bilans gier:

I kategoria – 40 gier

II kategoria – 80 gier

Turniej barażowy – 36 gier

Razem 156 gier, dla dziewcząt i chłopców daje to razem 312 gier, co stanowi 26 rund w turnieju grupowym.

 

W niedziele 49 gier, dla dziewcząt i chłopców daje to razem 98 gier, co stanowi 9 rund w turnieju głównym.

 

Na razie tyle .

Czekam na ewentualne sugestie i merytoryczne propozycje.

 

Robimy to dla siebie i dla dobra naszych podopiecznych….

 

Pozdrawiam

Marek Chrabąszcz