Home Poradnik Jak uczyć poruszania się przy stole, cz. II

Sklep

MSTS"Stefanski"

 

 

Jak uczyć poruszania się przy stole, cz. II PDF Print E-mail
Written by Zbyszek   
Thursday, 25 November 2010 12:05

W skrócie o sposobie poruszania w tenisie stołowym można powiedzież, że to mieszanka ruchu typu stepping*, lekkich podskoków i kroku odstawno - dostawnego. W pierwszym odcinku przedstawiłem metodę treningową uczącą i doskonalącą stepping w połączeniu z podskokami. W dzisiejszym odcinku skupię się bardziej na kroku odstawno – dostawnym.

z cyklu: krótko i na temat

WSTĘP:

Wiadomo, że w tenisie stołowym praca nóg jest asymetryczna, niestandartowa i zależna od rozwoju sytuacji na stole.

Jednak, by skutecznie i efektywnie pracować na nogach w sposób asymetryczny,  niestandartowy i zależny od rozwoju  sytuacji na stole trzeba najpierw wykonać setki, tysiące ćwiczeń regularnych wpajających bazowe nawyki ruchowe.

Dopiero potem następne  ćwiczenia stają się coraz bardziej nieregularne i zbliżone do rzeczywistych warunków gry.

Z tego powodu przedstawioną metodę treningową podzieliłem na 2 fazy:

I faza regularna

II faza nieregularna, asymetryczna

CEL METODY:

- nauka i doskonalenie sposobu poruszania się przy stole

- rozwój właściwych grupy mięśniowych w tenisie stołowym niezbędnych do właściwego poruszania się

PRZEBIEG:

1. faza regularna

Ustawiamy 6 – 8 szt. płotków treningowych w jednym rzędzie w odległości ok. 1.5 m – 2 m od siebie.

Uczestnicy mają za zadanie w 10 seriach każdorazowo przed każdym z płotków z jednego końca w kierunku drugiego końca wykonywać krok odstawno – dostawny na nisko ugiętych nogach. Rozstaw nóg jak przy normalnej grze na szerokość barków. Dobrze ćwiczenie jest wykonywać w parach.

Ćwiczenie uczestnicy zaczynają ok. 5 – cio sekundowym steppingiem na nisko ugiętych kolanach po usłyszeniu komendy trenera, bądź na klaśnięcie. W momencie kiedy jedna para zaczyna zadanie treningowe automatycznie następna zaczyna wykonywać stepping.

           I I I I I I I I

           I I I I I I I I

2. faza nieregularna

Wszystko to samo, ale bandy są ustawione w różnych odległościach, długościach (np. zestawione 2 bandy tuż obok siebie) i kierunkach (prawa – lewa, tył – przód itd.).

Można też na jednej ze stacji pomiędzy np. 2 bandami zrobić mały odstęp. Na tej stacji zawodnik ma np. za zadanie wykonywać przed pierwszą bandą krok odstawno-dostawny, potem w odstępie między bandami porusza sie do przodu (ma to symulować reakcję na niespodziewaną zawsze piłkę po siatce, następnie wraca do tyłu wykonując krok odstawno – dostawny do tej samej bandy, po czym wykonuje znowu ten sam krok do drugiej bandy.

Wymusza to na ćwiczących wykonywanie z różną częstotliwością i rytmem kroku odstawno-odstawnego i przybliża zawodnika do (nieasymetrycznego) sposobu poruszania się jak w grze właściwej. Uczy też odpowiedniej koordynacji.

Uwaga: ćwiczenie można też kazać wykonywać z rakietką w dłoni wykonując jednocześnie ruchy imitacyjne.

O - ćwiczący

I - płotki

* rytmiczne, naprzemianstronne, wykonywane z dużą częstotliwością i na małej wysokości uderzenia stopami o podłoże, rozstaw nóg na na wysokość barków

Zbyszek Stefański

Sposób poruszania się, cz. I